wysokosc przelotowa - pytanie dodatkowe :-)
7700
2005-05-29 22:32:12 UTC
dzieki za wykladzik, spodziewalem sie raczej odpowiedzie: tak lub nie :)

nie zglaszam sprzeciwow podawanych przez Ciebie liczb, sa wiarygodne, choc
tak jak tutaj inni koledzy pisza teoria teoria, a zycie zyciem.., karawana
idzie dalej.

pozdrawiam wszystkich grupowiczow

7700
Yogibaboo
2005-05-29 22:51:36 UTC
Ech Panie Saturn5! Kolega Strzelecki ma jednak rację a Pan poteoretyzował sobie
trochę i przyznać trzeba, że w teorii jest Pan mocny. Życie jednak życiem a
praktyka praktyką. Proszę sobie to obejrzeć:

http://www.flightlevel350.com/public_viewer.php?cat=75&pic=2164

Widok wcale nie taki rzadki na wielu lotniskach. Niestety, bo to jednak
przegięcie...
saturn5
2005-05-29 23:31:38 UTC
znakomity filmik. Dzieki. Co prawda ten telefoto tak znieksztalca dystanse z
trudno cos tu definitywnego powiedziec...
ROBBO 2
2005-05-30 08:32:32 UTC
Post by Yaro
Ok, jako ze ode mnie sie zaczelo.
Przede wszystkim, zwroc uwage, ze mowimy Ci nie jako specjalisci spod
poznanskiego/warszawskiego plotu. Mowimy Ci to z praktyki, tej, ktora
obserwujemy w naszej pracy. I skoro mowimy, ze tak jest, to bynajmniej nie
dlatego, ze nam wzrok siada, albo mamy wyobrazenia, ale dlatego, ze tak
zaobserwowalismy. Na dokladke Ci powiem, ze ponad poltora roku temu zrobiono
zdjecie FLASH 737 [tydzien pozniej sie rozbil drugi samolot tejze linii],
ktory odrywa sie na Okeciu w ostatnich 300 m pasa.
URLa prosze, jak rozumiem chodzi o pas "29"
Post by Yaro
Dla ulatwienia, za nim
bylo juz 2500m. Maszyny do Egiptu maja spory odcinek do pokonania + catering
+ full paxow + bagaz pelen niespodzianek i naprawde sa ciezkie.
Ciezki to jest 767 do USA z setkami litrow gorzaly a i tak odrywa sie niemal
w polowie "33" i tez startuje z "33"
a nie z "29"jak kazdy wlasnie tak na wszelki wypadek.
Post by Yaro
Poszukac musisz, nie wiem, czy na jetphotos, czy na airliners, czy jeszcze
gdzies indziej jest to foto, w kazdym razie - to sa takie starty, w ktorych,
wierz mi, podnosisz sie z krzesla i pomimo klimy solidnie pocisz.
Nie mowimy tutaj o teorii, ale o praktyce lotniczego rzemiosla.
To zludzenie jak ladujace samoloty na wyciagniecie reki na St. Martin
Tuza tuba daje taki efekt.
ROBBO 2
2005-05-30 08:33:26 UTC
Rozumiem, ¿e dopóki startuj±cy samolot ma prêdko¶æ poni¿ej V1 wa¿ne jest
ile pasa zosta³o przed nim. Ale kiedy jest ju¿ po Vr i V2 to chyba
ma³o wa¿ne, byle by nic po starcie nie skosi³. Poprawcie proszê je¶li
Œle rozumujê.
Gdyby ,,nielegalne'' by³o odrywanie maszyn blisko koñca drogi startowej
to jaki by³by sens budowania clearway'ów? Bo ¿aden chyba samolot nie ma
tak kiepskiego profilu wznoszenia aby odrywaj±c siê w po³owie pasa
potrzebowa³ za nim powierzchni wolnej od przeszkód pionowych.
Na wypadek padu obu silnikow ? na wypadek ladowania za daleko .....
ROBBO 2
2005-05-30 08:38:31 UTC
Post by Yogibaboo
http://www.flightlevel350.com/public_viewer.php?cat=75&pic=2164
Widok wcale nie taki rzadki na wielu lotniskach. Niestety, bo to jednak
przegiêcie...
IMHo spokojnie zostalo mu ze 300-500metrow,
Przy takim zoomie to fikacja zobacz jaka mial wysokosc nad nimi (schowane
podwozie)
a wydalo sie niby ze sa na kracu pasa. Mozesz tez policzyc kreski z boku
pasa.
Rumun
2005-05-30 08:49:07 UTC
Zapraszam w takim razie do Poznania na nastêpny wylot, spojrzysz i
fachowym okiem ocenisz, czy odrywaj± siê na koñcu, czy znacznie
wcze¶niej. Znajomo¶c literatury nie jest do tego konieczna.
Pytanie zasadnicze w tym sporze powinno brzmieæ "Co to znaczy 'na koñcu
pasa'?". Czy jest to 50 czy 500m do koñca pasa. Mam wra¿enie, ¿e saturn
my¶li o 50m, a Marek o 500m :) Bior±c pod uwagê fakt, ¿e starty na EPPO
zwykle odbywaj± siê z pasa 29, a TWR stoi na wysoko¶ci progu tego pasa, to
te 500m w nocy mog± wydawaæ siê "na koñcu pasa", tym bardziej, gdy mamy do
czynienia ze stosunkowo p³askim startem. Byæ mo¿e jednak "ch³opaki" z AMV
lubi± dreszczyk emocjii ;)

pozdrawiam,
Maciej
Marek Strzelecki
2005-05-30 10:05:09 UTC
Post by Marek Strzelecki
Zapraszam w takim razie do Poznania na następny wylot, spojrzysz i
fachowym okiem ocenisz, czy odrywają się na końcu, czy znacznie
wcześniej. Znajomośc literatury nie jest do tego konieczna.
Pytanie zasadnicze w tym sporze powinno brzmieć "Co to znaczy 'na końcu
pasa'?". Czy jest to 50 czy 500m do końca pasa. Mam wrażenie, że saturn
myśli o 50m, a Marek o 500m :) Biorąc pod uwagę fakt, że starty na EPPO
zwykle odbywają się z pasa 29, a TWR stoi na wysokości progu tego pasa, to
te 500m w nocy mogą wydawać się "na końcu pasa", tym bardziej, gdy mamy do
czynienia ze stosunkowo płaskim startem. Być może jednak "chłopaki" z AMV
lubią dreszczyk emocjii ;)
TO jest to, co ja rozumiem przez oderwanie na końcu pasa:
www.airliners.net/open.file/321482/L/
www.airliners.net/open.file/312682/L/
www.franek.strzelecki.prv.pl
Rumun
2005-05-30 10:16:17 UTC
Post by Marek Strzelecki
www.airliners.net/open.file/321482/L/
www.airliners.net/open.file/312682/L/
Czyli jednak "Ch³opaki" lubi± dreszczyk emocji ;)

BTW kiedy maj± nastêpny wylot?

pozdrawiam,
Maciej
ROBBO 2
2005-05-30 10:22:18 UTC
Post by Rumun
Post by Marek Strzelecki
www.airliners.net/open.file/321482/L/
www.airliners.net/open.file/312682/L/
Czyli jednak "Ch³opaki" lubi± dreszczyk emocji ;)
BTW kiedy maj± nastêpny wylot?
Zauwaz ze ta "1" oznacza ponad 300 metrow , no i nie nie wiadmo co jest po
prawej stronie....dalej
ROBBO 2
2005-05-30 10:24:46 UTC
W polsce juz dawno by ich pozamykali
Yaro
2005-05-30 13:20:55 UTC
<ciach>
Post by saturn5
lotow nad Europa) i niektore ich praktyki skoczyly sie tragicznie. Pozdrw.
No dobrze, to ja napisze po raz ostatni.
Jesli probujesz mi powiedziec, ze jestem slabowidzacy, mam zachwiana ocene
odleglosci itp. no to Cie zasmuce: i lekarze w orzeczeniu i znajomi z
obserwacji wiedza, ze wzrok mam dobry. Do tego dochodzi to, ze mam podglad
radarowy, ze jestem w stanie, patrzac na miejsce oderwania, ocenic
odleglosc, bo np. w przypadku pasa 29, jesli samolot rotuje przy
skrzyzowaniu z TWY C, to naprawde nie trzeba byc nadczlowiekiem, zeby
wiedziec, ile mu do pasa zostalo.
I w tej kwestii EOT. Bo nie widze potrzeby dyskutowania teoretyka z
praktykiem.

W kwestii Twoich punktow jedna uwaga.
Jesli naprawde masz pojecie o samolotach pasazerskich, zaladunku, masach,
dystansach, to wiesz, ze sugerowany pkt 4 nie jest bledem kontrolera, bo dla
kazdej wagi i typu maszyny masz tzw limitacje, czyli ograniczenia, ktore
narzucaja, m.in.,m min dystans do startu, predkosci itp itd, a jedna z nicj
jest maksymalna skladowa tylna. Jesli wiatr jest w ogon i pilot o tym wie,
badz to z ATISu, badz od kontrolera, to decyduje, czy pas do startu mu
odpowiada i co, jesli nie. Jako przyklady podam Ci sytuacje z linii
lotniczej, ktorej samoloty w czasie zamkniecia czekaly na RWY 29, pomimo RWY
11 in use [15-3 clsd], gdyz TODA dla masy samolotu byla za mala. Wiec poza 6
i 8 pkt, kazdy inny jest bledem pilota. 6pkt podlega ocenie przez sluzby
utrzymania i publikowane sa wspolczynniki, ktore sa analizowane, i to
kolejne minima kompanii i decyzje. Ale w tym przypadku rzeczywiscie kluczowe
jest utrzymanie pasa.
W kwestii bledu obserwacji juz mowilem. EOT.
J.
Yaro
2005-05-30 13:25:15 UTC
Post by ROBBO 2
URLa prosze, jak rozumiem chodzi o pas "29"
Wlasnie nie mam - kiedys widzialem, bo jak mowie, z poltora roku temu bylo.
Post by ROBBO 2
Ciezki to jest 767 do USA z setkami litrow gorzaly a i tak odrywa sie niemal
w polowie "33" i tez startuje z "33"
a nie z "29"jak kazdy wlasnie tak na wszelki wypadek.
A pilot Flasha podjal decyzje, ze startowal z 29. I co, mam mu zabronic
startu, bo mam wrazenie, ze sie moze nie oderwac ?
Jesli podjal decyzje, to znaczy, ze wzial pod uwage to, jakiej dlugosci jest
pas i jaki dystans jest dla niego ok.
Post by ROBBO 2
To zludzenie jak ladujace samoloty na wyciagniecie reki na St. Martin
Tuza tuba daje taki efekt.
Zludzeniem sa wasze wyobrazenia o temacie.
A ja napisalem w poprzedniej odpowiedzi: pisze o praktyce ruchu, o tym co
widzialem, przezylem i obserwowalem. A nie tylko wzrok mam do dyspozycji.
Wiec mozemy teoretyzowac, co i jak, ale prawda jest taka, jaka jest - kazdy
pilot postepuje wedlug zasad swojej kompanii oraz swego uznania i swej
wiedzy.
EOT.

J.
ROBBO 2
2005-05-30 13:31:03 UTC
Post by Yaro
[...]
I owszem AN-2 w EPMM startowal z wiatrem a i tak zostalo mu 2500 metrow pasa
:))
Post by Yaro
Jako przyklady podam Ci sytuacje z linii
lotniczej, ktorej samoloty w czasie zamkniecia czekaly na RWY 29, pomimo RWY
11 in use [15-3 clsd], gdyz TODA dla masy samolotu byla za mala.
Sugerujesz ze pas "11" jest inny niz "29". A moze sugerujesz ze "11" byla in
use z wiatrem
ROBBO 2
2005-05-30 13:33:10 UTC
Post by Yaro
Post by ROBBO 2
[...]
Dla niego ok ? pilot podejmuje decyzje. Choc w wypadku naruszenie
bezpieczenstwo kontroler moze odmowic startu.
Post by Yaro
Post by ROBBO 2
To zludzenie jak ladujace samoloty na wyciagniecie reki na St. Martin
Tuza tuba daje taki efekt.
Zludzeniem sa wasze wyobrazenia o temacie.
Witamy eksperta
Post by Yaro
[...]
jasne jasne. A nie wpadlo ci do glowy ze taki start nie jest na Okeciu
realny zpowodu niskiego przelotu nad budynkami co jest zabronione. Ale
mozemy dyskutowac jedynie o faktach filmach zdjeciach jest ten z Phuket
Picio
2005-05-30 15:33:19 UTC
Post by ROBBO 2
Post by Yaro
11 in use [15-3 clsd], gdyz TODA dla masy samolotu byla za mala.
Sugerujesz ze pas "11" jest inny niz "29". A moze sugerujesz ze "11" byla in
use z wiatrem
Np. przesunięty próg sprawia, że 29 jest inny niż 11.

Picio
Picio
2005-05-30 15:44:06 UTC
Post by ROBBO 2
Dla niego ok ? pilot podejmuje decyzje. Choc w wypadku naruszenie
bezpieczenstwo kontroler moze odmowic startu.
A jak kontrola ma stwierdzić naruszenie bezpieczeństwa?
Przecież nie będą liczyć ile potrzeba pasa dla danego
typu, danego obciążenia, temperatury, ...

Ciekawi mnie jak można by sankcjonować takie naruszenie
przepisów (o ile faktycznie jest to naruszenie) jak oderwanie
się samolotu bardzo blisko końca pasa, np. 100m?
Bo raczej chyba nie można klasyfikować tego jako spowodowanie
niebezpieczeństwa w ruchu lotniczym?

Pozdrawiam,
Picio
Picio
2005-05-30 15:46:33 UTC
Post by ROBBO 2
Na wypadek padu obu silnikow ?
to fakt
Post by ROBBO 2
na wypadek ladowania za daleko .....
tu raczej stopway, chociaż wierzę, że każdy kawałek gruntu bez pionowych
przeszkód w przypadku wypadnięcia z pasa jest na wagę złota.

Picio
saturn5
2005-05-30 16:52:55 UTC
Post by Yaro
No dobrze, to ja napisze po raz ostatni.
Ja tez.
Post by Yaro
Jesli probujesz mi powiedziec, ze jestem slabowidzacy, mam zachwiana ocene
odleglosci itp. no to Cie zasmuce
czy tu umiesz czytac? Nic takiego nie pisalem. Dalem ci wachlarz punktow do
wyboru a ty sie uczepiles jednego. Nie moja to wina.
saturn5
2005-05-30 16:58:47 UTC
Post by Picio
Ciekawi mnie jak można by sankcjonować takie naruszenie
przepisów (o ile faktycznie jest to naruszenie) jak oderwanie
się samolotu bardzo blisko końca pasa, np. 100m?
Kontrolerzy widza rozne rzeczy i je moga raportowac. Np. jak Chinski 747
ktory w srodku nocy wystartowal z drogi kolowania zamiast z pasa na lotnisku
w Anchorage !!!!! To juz jest oczywiscie takie wykroczenie ze w oczy kole i
nawet w srodku nocy ktos z wiezy zauwazyl ze cos jest nie tak. Srodek nocy,
nikogo nie bylo wiec moze ten pilot uwazal ze nikt nie zauwazy ... nie wiem
jak moze ktos nieswiadomie pomylic taxiway z pasem startowym zwlaszcza w
nocy gdy swiatla po bokach sa bardzo rozne.
< Poprzednia strona Następna strona >
Strona 3 z 7